„V roce 2016 jsme zákazníkům spravovali roční obrat okolo 150 milionů korun, loni přes 600 milionů. Letos očekáváme překročení miliardy.“
Proč neprodávat autodíly ve snadno ovladatelném přehledném e-shopu? Jak jednoduché…, přesto až nadšenci Jirka Hofrichter a Jan Folwarczny, zakladatelé společnosti KVIKYMART tuto inovativní myšlenku zrealizovali. V současné době sídlí v areálu Moravskoslezského inovačního centra Ostrava (MSIC), kde najdete i další zajímavé společnosti. Zákazníky společnosti KVIKYMART jsou prodejci autodílů. Jejich klíčovým produktem je platforma, na které běží řada e-shopů. Ty i přes milióny produktů, které e-shop nabízí, jsou pro zákazníky jednoduché a využívají výhod online prostředí. Automobilové díly si tak mohou kupovat i zákazníci bez hlubších znalostí oprav vozidel způsobem, jakým jsou zvyklí nakupovat na běžných e-shopech.

“Vždy se najde někdo, kdo neví, že něco nejde, a udělá to.”
Platforma spojuje dodavatelská data, interní systémy klientů a externí katalogy. Jde o technicky náročné propojení. Stovky milionů automatických operací denně, na základě vstupních pravidel a dat vytvářejí komplexní nabídku produktů na e-shopu. Platforma zvládá i nárazovou zátěž. Automaticky škáluje dostupné servery z jednotek na desítky. Nárůst objednávek a návštěvnosti navíc nevyžaduje zásah klienta do technických věcí Vyřizují se tisíce objednávek denně. Existují klienti, kteří v roce 2016 začínali s obratem v řádech jednotek milionů a loni (2018) atakovali roční obrat 100 milionů korun.
KVIKYMART platformu neustále aktualizuje a vylepšuje. Nové verze nasazují i několikrát denně bez nutnosti e-shopy pozastavovat. Jde o sofistikovaný systém postavený na cloudové platformě AWS (Amazon Web Services), kde provozuje své služby například i Netflix, Spotify, AirBnb nebo NASA.
„V CZ a SK jsme pro daný segment trhu nejpoužívanější řešení a zároveň naši klienti generují většinu obratu v daném segmentu online trhu.“
Pro KVIKYMART je nyní stěžejní expanze do zahraničí. Již provozují řešení na polském, maďarském a chorvatském trhu, mají také zákazníka z Velké Británie, který operuje na středoevropském trhu. „Zajímavá je pro nás expanze do zámoří, kde podle dosavadních informací máme několik příležitostí. Náš produkt už nějakou dobu rozšiřujeme o data a tamější specifika, která plánujeme využít také i na evropském trhu. Rádi bychom se také zúčastnili akceleračního programu pro vstup na americký trh,“ říká Jan Folwarczny, který první roky produkt vyvíjel. „S několika klienty v dalších zemích jsme v pokročilých fázích jednání. Pracujeme na tom, aby se povedlo spustit naše řešení i tam. Klient, který v dané zemi je s naším řešením první, může oproti pozdější konkurenci získat výrazně větší podíl trhu.“
„Vyvíjíme vše v Ostravě. Zatím nemáme důvod to měnit.“
KVIKYMART sídlí již několik let v areálu dnešního Moravskoslezského inovačního centra Ostrava (MSIC) a tak jako jedni z prvních měli možnost využít programů, které začalo MSIC po svém vzniku v roce 2017 nabízet. „Zúčastnili jsme se programu MSIC Expand, který nám pomohl se zmapováním některých online specifik zahraničních trhů. Loni jsme využili program InnoBooster k získání vysoce kvalifikovaného zaměstnance. Někdy podpora ze strany MSIC může být právě ten jazýček na vahách, který nás posune dál. Těžko bychom v Ostravě a okolí hledali lepší ekosystém,“ říká Jiří Hofrichter.
V současné době tvoří tým ve společnosti 15 kolegů. „Máme vysoké nároky na lidi, které hledáme. Jde o zkušenější talenty nebo ty s potenciálem a vnitřní motivací jimi být. U takových pak dbáme na to, aby se mohli rozvíjet, cítili se u nás sami sebou a fungovali tak, jak jim to nejlépe vyhovuje, ať už je ranní ptáče nebo noční sova.“
„Každý z nás má zodpovědnost za svou práci a má vliv na naše služby, chod firmy i fungování v kancelářích.“
KVIKYMART je jednou ze společností, které zapadají do ostravské komunity inovátorů. Využívají nabízených příležitostí, ale s vědomím, že pouze jejich vlastní píle a správná rozhodnutí vedou k úspěchu.
ISOK