Kreaton je novou službou Moravskoslezského inovačního centra, která vychází z konceptu akce hackathon zaměřené na IT specialisty. Cílem je vymyslet efektivní řešení konkrétního problému ve vymezeném čase. Pro pilotní setkání jsme se spojili s uznávaným klinickým psychologem Petrem Niliusem a tvořili jsme „Hru, která pomáhá“ – pomáhá pacientům po úrazu mozku s návratem do běžného života.
Do tématu je třeba se vcítit
Program byl rozdělen do dvou dnů. 20.6.2018 se konala minikonference, jejíž cílem bylo představit problematiku účastníkům a osobně se seznámit s lidmi, kteří se zotavují z vážného poškození mozku. První vhled do tématu přinesl krátkometrážní dokumentární film „Hovadíci Naruby“. Skutečný příběh plný emocí přinesl vykreslení zkušeností rodiny, která se vyrovnává s vážným zraněním člena rodiny. Úspěšné zvládnutí této životní situace motivovalo účastníky k bohaté diskuzi s hlavními aktéry filmu.
Na problematiku plynule navázal Petr Nilius s odbornou přednáškou na téma „O mozku a jeho plasticitě, neuropsychologii a neurokognitivní rehabilitaci“. Vysvětlil, že poškození mozku a jeho následná rekonvalescence jsou jednou z nejtěžších životních výzev. Vzhledem ke struktuře publika zahrnující lékaře, studenty psychologie, zaměstnance nemocnic, samotné pacienty, kreativce, vývojáře a laickou veřejnost se rozvinula přínosná diskuse, která všem nabídla praktické zkušenosti zainteresovaných a nové podněty pro další část programu akce Kreaton.
Prostor pro kreativitu
Další den byl ve znamení hlavního programu a „Hry, která pomáhá“. Účastníci byli náhodným výběrem rozděleni do skupin, které si mohly pro řešitelský úkol vybrat zaměření na navrhované mozkové poruchy. Bylo zdůrazněno, že není důležitý samotný výběr, ale výsledný produkt. Čtyři skupinky poté aktivně pracovaly na konceptu hry, která rozvíjí neurokognitivní funkce mozku. Atmosféra i této části dne byla tvořivá, přátelská, lidé ve skupinkách spolu spolupracovali na výbornou. Každý tým se k úkolu postavil osobitě a vznikly produkty, které by téměř okamžitě mohly být převedeny do praktického využití. Vznikly koncepty Chytrých kostek pro rehabilitaci rychlosti reakcí, Stavebnice Cognikit pro trénink jemné motoriky a vizualizace, mobilní aplikace SocMeet, která pomáhá s návratem paměti, a kufříková hra Hrej a vzpomínej na cestu v průběhu rekonvalescence.
Kreatony mají smysl
„Akce předčila má očekávání a kreativní experiment, který měl za úkol dát dohromady různé lidi, kteří tvořili užitečné hry pro lidi se vzniklým postižením mozku, se podařil. Mám taky radost, že můžu říct, že ve spolupráci s MSICem v tom JSME SPOLU,“ shrnul pilotní kreaton pan Petr Nilius.
Koncept ukázal, že hackathon se dá efektivně aplikovat i na jiná odvětví. Složení účastníků, skvělý mentoring Petra Niliuse a organizátorů Moravskoslezského inovačního centra dal vzniknout nápadům, z nichž každý má šanci na úspěch. „Hry, které pomáhají“ naplnily očekávání. Zvolené téma bylo natolik silné, že řešitelské týmy se chtějí i nadále scházet a své nápady dovést do detailnějšího rozpracování. Rozvoj neurokognitivních funkcí pacientů po úrazu mozku bude zase o něco jednodušší.