Téma, kterému se budou věnovat přední čeští odborníci již 23.5.2018 v areálu Moravskoslezského inovačního centra. Zažijte inovace s námi a využijte získané poznatky pro svou firmu!
Inovace jsou důležitým aspektem pro firmy, které chtějí být úspěšné. Mnohdy se jedná o pojem zavádějící, kterému málokdo rozumí. Správná definice prakticky neexistuje. My se o ni přesto pokusíme, pomocí tří nejužívanějších vymezení tohoto pojmu. V tomto článku vám navíc dokážeme, že inovace mohou posunout vaše podnikání na zcela jinou úroveň.
Inovace je obtížně definovatelný pojem
Podle Českého statistického úřadu inovace představuje zavedení nového nebo podstatně zlepšeného produktu (zboží nebo služby), nebo procesu, nové marketingové metody, nebo nové organizační metody do podnikatelských praktik, organizace pracoviště, nebo externích vztahů.
Evropská komise chápe inovaci jako obnovu a rozšíření škály výrobků a služeb a s nimi spojených trhů, vytvoření nových metod výroby, dodávek a distribuce, zavedení změn řízení, organizace práce, pracovních podmínek a kvalifikace pracovní síly.
Jako poslední zmíníme tezi zakladatele moderního managementu Petere Druckera: Inovace slouží zejména jako nástroj podnikatelů. Je prostředkem k využití změny jako příležitosti zavedení nového produktu nebo služby. Lze ji také vyučovat jako disciplínu, lze se jí naučit, lze ji prakticky používat. Podnikatelé musejí záměrně vyhledávat zdroje inovací, změny a příznaky změn, naznačující možnost úspěšných inovací. Musejí také znát a používat principy úspěšných inovací.
Teorie přenesená do praxe
Znalost významu samotného pojmu nestačí, důležitá je přesná aplikace. Adam Hazdra, jeden z předních českých expertů na inovace, píše každoročně aktualizovaný e-book Řízení inovací, který zevrubně seznamuje s problematikou a aplikuje ji na konkrétních příkladech. Přečíst si knihu můžete zdarma ZDE!
Otázky a odpovědi
Přesné aplikaci inovace předchází zodpovězení zásadních otázek: Je inovační management pro všechny? Co dělat, když chybí zdroje a motivace věci měnit? Jak poznám ten správný čas, kdy je nezbytné začít?
Firma Tesla Motors od Elona Muska se například snaží změnit automobilový trh. Využívá k tomu nejmodernějších technologií, nebojí se riskovat a stále se drží své vize. Poněkud starším příkladem může být Plzeňský Prazdroj, který se věnoval ledařství a skladoval tuny ledu, který vydržel několik let. Pro jeho získání využíval v té době moderních technologií. Nebo například kamera GoPro, která si vytvořila milionovou komunitu fanoušků s vlastním životním stylem. Tyto příklady ilustrují, že inovační management je určen pro všechny, bez ohledu na obor podnikání a může být klíčem k úspěchu.
Při motivaci a financích je důležité si uvědomit, že všechno lze změnit, jen je třeba si někdy počkat. Také je potřeba brát v úvahu fakt, že za každým sebelepším produktem stojí tým lidí, kteří jej navrhli a stvořili. Další nedílnou součástí pro úspěch jsou přesné analýzy ekonomického a společenského dopadu. Právě společenský dopad hrál hlavní roli ve vstupu AirBank, která měla motivaci zjednodušit stávající bankovní procesy.
Kdy inovovat? Inovace se často dělí na přírůstkové, malé či lépe řečeno inkrementální a velké čili radikální. Inkrementální inovace jsou například malá vylepšení produktů. Lze je tedy perfektně využít třeba ve spolupráci s průmyslovým designem. Aplikace této inovace by měla zaručit stálou hodnotu produktu. Radikální inovace přinášejí zcela nový pohled na business a mohou být zdrojem nových příjmů, když obchod stagnuje. Českým příkladem může být firma Student Agency, která vstoupila pomocí radikální inovace na množství klamně zaplněných trhů.
Jakákoli změna, která má pro někoho hodnotu
Přesně to je oblíbená definice Petra Šídla, ředitele společnosti Direct People, která patří k české inovační špičce a poskytuje inovace na míru. Moravskoslezské inovační centrum uvítá dva jeho kolegy v Ostravě 23.5.2018. Událost Design Driven Innovation a přihlášení na ni ZDE!
Prvním vystupujícím je Pavel Janda, expert na inovační management. Nezůstane pouze u obecných skutečností, ale nabídne také osobité příklady z praxe. Navíc nabízí osobní konzultace na místě! Druhým z nich bude Jiří Navrátil, který nabídne téma transfer technologií. Bývalý vědec, který se momentálně věnuje technologickému scoutingu vysvětlí, proč je důležité spojovat vědu a business a jaké výhody to může mít pro vaši firmu. Podrobnosti brzy!
V první polovině přednášky s Pavlem Jandou se například setkáte s důležitými pojmy pro efektivní inovaci jako: star-gate, inovační trychtýř, Objectives and Key Result, agilní vývoj, Dual track Agile, disruptivní inovace a další.
V příštím článku se můžete těšit na představení transferu technologií.